Florø og Lillestrøm:
To byar med røter i 1860-åra
- av Nils Steinar Våge
Florø og Lillestrøm vart grunnlagde som følgje av rike naturressursar. Dei store sildeinnsiga til Sunnfjord var ei av hovudårsakene til at Florø vart grunnlagt. Lillestrøm oppstod fordi store tømmermengder og ein umetteleg etterspørsel etter trelast tvinga fram sagbruksindustri her. Begge vart etablerte omkring 1860, men det er eit grunnleggande skilje mellom dei: Florø vart grunnlagt som by (ladestad), men det vart ikkje Lillestrøm som dei første åra difor voks fram meir eller mindre tilfeldig. I 1907 vart Lillestrøm eigen kommune, og i 1997 kom bystatusen.
Artikkelen handlar om desse stadene då dei var i startfasen i 1860-åra. Sidan dette er ei samanlikning, er berre hovudtrekka tekne med, og innhaldet er difor langt frå uttømmande. Ideen til saman- likninga vart unnfanga etter å ha lese Anders J. Moen sin artikkel i Floraminne i 2006 der han med utgangspunkt i folketeljinga i 1865 tok føre seg ulike sider ved befolkninga i Florø.
Opphavet
Eit frodig, graskledd og flatt landskap med eit flatemål på 720 dekar på nordsida av Florelandet vart utskilt frå gardane Øvre Florøen (Prestegarden) og Nedre Florøen (Helmersgarden) til grunn for ein ny by. Staden låg lagleg til i skipsleia, og her skulle det byggast ein større handels stad mellom Bergen og Ålesund som skulle vere eit sentrum for bygdene i amtet og for dei betydningsfulle vinter-sildfiskeria i Sunnfjord. Dei 38 trehusa som låg langs strandkanten i 1865, likna ikkje nokon by, men fordi Stortinget vedtok i 1860 at det skulle byggast ein by her, gjorde dei få innbyggarane det dei kunne for å skape eit bysamfunn med dei få ressursane dei hadde.
Då den første offentlege jernbanestrekninga i landet vart opna i 1854 mellom Kristiania og Eidsvoll, vart banen mellom anna lagt over ei vid og myrlendt slette der det låg nokre få husmanns plassar. Sletta heitte Måsan etter all mosen som voks her. Det meste av Måsan vart kvar vår overfløymd som følgje av dei store vassmengdene frå elvane Glomma, Leira og Nitelva som rann ut i innsjøen Øyeren. Innsjøen vart regulert i 1861, sletta vart dermed tørrlagt og no kunne det reisast industri og bustader her. Staden fekk namnet Lillestrøm då jernbanestasjonen vart flytta frå garden Lille Strøm i nabobygda Rælingen der stasjonen først låg. I 1862 vart endå ei ny jernbane strekning opna: Kongsvingerbanen. Den gjekk også gjennom Lillestrøm og vidare austover mot Sverige. Lillestrøm vart dermed eit trafikknutepunkt som låg makelaust godt plassert med omsyn til å bygge industri.
Var det behov for ein by i Sunnfjord?
I 1858 sette regjeringa ned ein kommisjon som fekk i oppgåve å vurdere grunnlegginga av ein by i ytre Sunnfjord. Bakgrunnen var i første rekkje at den omfattande aktiviteten i tilknytning til sildefisket skapte behov for sørvis overfor fiskeflåten. Stortingsmann og sokneprest Hans Blom i Kinn kommune vart vald til kommisjonsformann, og etter at fleire stader i Sunnfjord var vurderte, valde dei Florelandet som stad for den nye byen. Innanfor det vesle området på nordsida av øya skulle byen vekse fram. På denne tida var det vanleg at byane var kompakte og små i utstrekning med trehus som stod tett i tett langs smale gater.
Argumenta for valet av nettopp denne staden var mange. Dei store sildefiskeria i øygarden utanfor vog tyngst. Dei kravde betre avsetnad for silda fordi fiskarane tapte store inntekter og staten høge eksportsummar med ordninga som rådde. Misnøya med det bergenske handels hegemoniet var dessutan sterk. Oppkjøparane frå Bergen hadde ikkje stor nok kapasitet, og ordninga deira var på fleire måtar lite tilfredsstillande. Når tusenvis av fiskarar deltok i vintersildfisket i Sunnfjord, var det naturleg at det fanst offentlege og private sørvisordningar samla på ein stad. Forholda for fiskarane var elendige på mange måtar. Fiskerioppsynet sine tal frå 1853/1854 viser at det deltok 6051 fiskarar i vårsildfisket dette året. I 1860 var talet stige til 13389. Sjølv om fiskarane sine behov var små, kravde dei litt meir enn tak over hovudet.
Florelandet låg lagleg plassert i den sterkt trafikkerte skipsleia, og ville vere ein naturleg stoppestad for den nye og veksande rutetrafikken langs kysten. Staden låg dessutan i nærleiken av fiskefelta, og her var det ei brukbar hamn med god ankerbotn. I dette landskapet var det plass til å bygge bryggjer, sjøhus, salteri, sørvisinstituasjonar, handelshus, bustadhus og ikkje minst var det rikeleg tilgang på vatn.
Fiskehandlarar i Bergen mislikte at det skulle byggast eit handelssentrum i Sunnfjord, for det ville sjølvsagt konkurrere med handelen deira. I Stortinget gjekk bergensrepresentantane så hardt ut mot byetablering på Florelandet at stortingspresidenten måtte roe dei ned, men med utgangspunkt i forslaget som kommisjonen la på bordet, vart det vedteke med stort fleirtal å etablere eit byanlegg her. Byen kom i seinaste laget, for i 1860-åra avtok sildemengda, og utviklinga vart ikkje slik ein hadde venta. Ein dårleg start kan ein difor seie at byen fekk.
Staten ønskte fleire byar, dvs økonomiske senter for å fremje handel og produksjon, fordi alle distrikt i landet trong byar for å utvikle seg økonomisk. I Nordre Bergenhus Amt var behovet for ein by stort.
Lillestrøm var ein industritettstad
Som til Kinn kommune kom det ikkje noko stortingsvedtak til Skedsmo kommune om å grunnleggje ein kjøpstad eller ein ladestad der Lillestrøm no ligg. Først i 1878 blei det vedtatt at Lillestrøm skulle gjerast til eigen bygningskommune, dvs at tettstaden fekk eit avgrensa sjølvstyre. Frå då av voks det fram eit by liknande samfunn her.
Ei grunnleggande årsak til at det voks fram ein tettstad her, var liberaliseringa av næringslivet midt på 1800-talet. I 1860 vart sagbruksprivilegia oppheva, og no kunne kven som helst som hadde kapital, setje i gang sagbruksindustri. Pengesterke skog eigarar og byborgarar bygde sagbruk her, og arbeidsplassane lokka folk frå det hardt pressa jordbruket til Lillestrøm. Det vart tillatt å bruke dampmaskin som drivkraft i sagbruksindustrien, og dermed slapp ein plassere sagbruka der det fanst fossekraft. Dessutan var dampdrivne sag- bruk mykje meir effektive enn vassagene. Det var stor tilgang på tømmer som blei fløytt på elvane og slept med dampskip på innsjøen Øyeren fram til sagbruka som låg like ved elvebreidda. I tillegg vart store tømmermengder frakta med hest og slede på vinterføre. På landsida var det jernbanelinje, såkalla industrispor, inn til sagbruket, og plankar og bord vart lasta over på jernbanevognene. Derifrå gjekk trelasta til Kristiania og vidare anten til eksport eller til bruk i hovudstaden eller andre stader i landet. Jernbanen var altså ei hovudårsak til at Lillestrøm vart ein industritettstad. Viktig var det også med lagerplass for trelasta, og den fanst på slettelandet ved sagbruka. Til slutt må det nemnast at det var arbeidskraft nok i området, og mange både med og utan sagbrukserfaring stod i kø for å få seg arbeid her. I Lillestrøm fanst altså innsatsfaktorane kapital, råvarer, energi og arbeidskraft. Som følgje av alt dette stod to dampdrivne sagbruk ferdig i 1860, og arbeidsstokken var på over 50 mann. I den travlaste sesongen var talet på arbeidarar mykje høgare. 10 år seinare var det sju store sagbruk her, folkemengda var tredobla og staden hadde fått eit bypreg.
Lillestrøm er altså eit førsteklasses eksempel på eit lokalsamfunn som voks fram som eit produkt av den industrielle revolusjonen. Etter nokre få år var Lillestrøm eit av dei største trelastsentra på Austlandet.
Busetnad og befolkning omkring 1865
Lillestrøm har i dag i overkant av 14000 innbyggarar. I sentrum av Florø bur det mellom 8000 og 9000 menneske. Som Tabell 1 viser, var forskjellen i folketal ikkje så stor i 1865. I motsetning til Florø der busetnaden var samla på eit lite område der Strandgata no ligg, grodde busetnaden opp i Lillestrøm meir eller mindre tilfeldig fordi staden ikkje vart avgrensa eller fekk tildelt eit utbyggingsareal. Her blei det bygd bustadbrakker tett opp til sagbruka, og Norges Statsbaner bygde nokre få og små hus til dei tilsette ved jernbanen. Dessutan busette inn flyttarar seg på småbruka og husmanns plassane på Måsan. Alle som hadde ei eller anna tilknytning til jernbane- og sagbruksverksemda, tilhøyrde staden Lillestrøm.
Tabellen nedanfor viser at det var fleire kvinner enn menn i Florø mens det var motsett i Lillestrøm. Til Lillestrøm kom det mange einslege arbeidarar som ut gjorde einpersonhusstandar. Tungt arbeid på sagbruka og jernbanen skapte behov for mannleg arbeidskraft, og difor var det eit kvinneunderskot her. Dei einslege som kom til Florø, var særleg tenestefolk, og dei budde i husstanden der dei tente. Her var det eit tilsig av familiar, og difor var kjønnsforholdet slik. Gjennomsnittleg var det på denne tida fleire kvinner enn menn i landet.
Fram mot 1900 voks befolkninga i Florø til 937 eller med 170 %, mens innbyggartalet i Lillestrøm auka til 3782 eller med 726 %. Grunnen til lavare folkeauke i Florø var i hovudsak dårlege sildeår i Sunnfjord, mens den umettelege etterspurnaden etter trelast førte til eksplosiv folkeauke i Lillestrøm.
Ei ung befolkning begge stader
Byar og tettstader verka lokkande på folk, særleg på unge arbeidstakarar, som slo seg ned her med familiane sine. Dessutan kom det unge ugifte personar hitforåsøkearbeid. Gjennomsnittsalderen i Florø var litt høgare enn i Lillestrøm: 23,4 mot 22,3 år. Samanliknar vi derimot medianen, dvs kor mange personar det var over og under ein viss alder, viser den 23 i Florø, men 17 i Lillestrøm. Det viser klarare at det var ei yngre befolkning i Lillestrøm enn i Florø. Tabellen viser at befolkninga var ung begge stader.
Kor kom innbyggarane frå?
Frå og med folketeljinga i 1865 blir fødestaden for kvar person oppgitt, og på denne måten får vi vite kor personane kom frå. Dette er ein vanleg måte å registrere innflyttarar på.
Både til Florø og Lillestrøm kom det flest innflyttarar frå kommunane som tettstadene låg i. 40 % av innbyggarane i Florø var i 1865 fødde i Kinn kommune mens resten kom frå nabokommunane og nabofylka. Nær 44 % av befolkninga i Lillestrøm kom frå Skedsmo kommune, og dei fleste andre var fødde i kommunar i Akershus fylke. Innbyggarane i Florø var fødde i 76 prestegjeld. I Lillestrøm var dette talet 68, men innflyttarane kom frå mange fleire stader i landet samanlikna med Florø.
Mange av dei som slo seg ned i Lillestrøm, var tidlegare arbeidarar frå det tradisjonsrike sagbruksmiljøet i Sagdalen som låg like i nærleiken. I tillegg kom det mange frå sagbruksmiljøa i nabokom munen Fet.
Frå slutten av 1860-åra var sildefisket i nedgang, og i 1873 var havet heilt svart. Folketalet i Kinn kommune auka berre med 2,3 % fram til neste folketeljing i 1875 mens folkeauken i Florø var på 42 %. Folk frå øyane omkring reiste nok til byen i håp om å få seg arbeid der, for svikten i sildefisket førte til at fattigdom- men var stor i fiskeridistriktet utanfor byen. Det har alltid vore vanleg at folk har flytta til byane når armoda på landsbygda har vore stor.
Kva levde folk av i Florø og Lillestrøm i 1860-åra?
Både staten og kapitalsterke borgarar investerte i Lillestrøm. Hovudbanen frå Kristiania til Eidsvoll vart bygd med kapital frå staten og private mens Kongsvingerbanen var statsfinansiert. Saman med dei to store dampdrevne sagbruka gav jernbanen mange arbeids plassar her. I Florø derimot slo ingen kapitalsterke industriherrar seg ned. Dei fleste innflyttarar var bønder og arbeidsfolk som saman bygde opp eit fleirsidig næringsgrunnlag som liknar det vi ser i andre nyetablerte byar.
Handelen var godt utbygd i det vesle bysamfunnet fordi planen med byen var eit handelssentrum for distriktet mellom Bergen og byane på Møre. Handverkarane utgjorde den største næringsgruppa, og det var naturleg i ein by under opp bygging. Handelsmenn og handverkarar var det overraskande få av i Lillestrøm. Den første og siste kategorien i Tabell 3 treng ein kommentar. Av dei 14 arbeidarane i Florø var 12 daglønnarar, dvs arbeidsfolk som tok tilfeldige og kortvarige jobbar. I Lillestrøm finn vi ikkje dagarbeidarar fordi der kunne alle få seg fast arbeid. Det same er grunnen til det lave talet på mannlege tenarar i Lillestrøm samanlikna med Florø.
Mange husstandar i Florø hadde teneste jente. I arbeidarfamiliane i Lillestrøm var det ikkje behov for tenestejenter fordi arbeidarhusmora hadde ansvaret for det daglege arbeidet i heimen. Dessutan hadde ikkje arbeidarane råd til å halde tenarar. Folketeljinga viser at ved sida av gardstenarar av begge kjønn på Prestegarden og Helmersgarden, hadde handelsmennene, handverkarane og folk med immaterielt arbeid (tollbetjenten, legen og losoldermannen) hustenarar i Florø. Berre stasjonsmeisteren, bruksfullmektigen og fire sagbrukstilsette med høgare lønner enn gjennomsnittet, hadde hustenarar i Lillestrøm.
Tenarlønna i fiskeridistrikta låg mykje høgare enn i innlandet, så tenarane i Florø hadde det nok litt betre økonomisk enn tenarane i Lillestrøm.
Tabellen viser at infrastrukturen var betre utbygd i Florø enn i Lillestrøm. I tillegg fortel tabellen om ein hovudskilnad mellom dei to tettstadene: Lillestrøm vart bygd opp omkring industri verksemd og kommunikasjonar, mens det i Florø vart bygd opp eit mangesidig næringsgrunnlag. Det går fram av Tabell 4 og 5.
Dei fleste husmennene og små brukarane i Lillestrøm tok seg arbeid på sagbruka i periodar av året fordi det var den einaste måten å skaffe seg kontantar til nødvendige utgifter. Det høge talet i primærnæringa kjem av at det ikkje fanst noka fast grense for tettstaden.
Handverkarane – ei viktig yrkesgruppe
Av tabellen ser vi at handverkarar som det var grunnleggande behov for, slo seg ned i Florø. For å nemne nokre var her minerar til å sprengje fjell, murarar til å lage grunnmurar og gatefundament, bøkkarar til å produsere sildetønner og bøtter, snikkarar til å bygge hus og lage møblar, notbindar som produserte fiskereiskapar, skreddarar som sydde klede og skomakarar som lagde og lappa skor. Mangfaldet er stort samanlikna med Lillestrøm som først fekk ei tilstrøyming av handverkarar med den store auken i folketalet etter 1865.
Sidan det var så få handverkarar i Lillestrøm med ei befolkning som er mykje større enn i Florø, må ein gå ut frå at nødvendige handverksprodukt vart produserte i heimen. Sagbrukseigarane dreiv handel med arbeidarane, og selde nok råvarer til klede, skor og anna som var nødvendig. Det blei dessutan meir vanleg å kjøpe ferdige handverksprodukt, og desse var det lett å få tak i sidan vegen var kort og kommunikasjonen med omlandet og hovudstaden var god.
Ikkje alle hadde eit praktisk arbeid
Florø hadde fire offentlege tenestemenn: distriktslegen, soknepresten, tolltenestemannen og losoldermann. Den sistnemnde organiserte lostenesta i dette distriktet, mens tollbetjenten som hadde ansvaret for tolltenesta mellom Solund og Stad, var i tillegg byen sin postopnar. I det same rommet som tollstasjonen og postopneriet, i sjøhuset til Trovik, heldt den nyskipa Kinn sparebank til, og kasserar og bokhaldar i banken var sakførar Flock. Distriktslege Høst var banken sin direksjonsformann. Vi ser at viktige funksjonar var samla hos få personar, og dette var praktisk i eit bysamfunn i etableringsfasen. Nedanfor skal vi sjå at dei same personane hadde politiske verv og var med og styrte byutviklinga.
I Lillestrøm var det ein offentleg tenestemann: stasjonsmeisteren. Staden hadde også lege og jordmor, men dei budde ikkje her. Lillestrøm delte helsetenesta med resten av Skedsmo kommune som til saman hadde 3499 innbyggarar, og legen kunne anten gå eller ri til pasientane. Innanfor Høst sitt legedistrikt i Sunnfjord budde det 11 – 12 000 personar, og legen brukte i dei fleste tilfelle båt når han skulle til pasientane. Den lengste sjøreisa var om lag fem mil.
Søstrene Salomonsen opna det første hotellet på hjørnet Strandgata – Kirkegata i 1890. Før den tid hadde Florø ein såkalla losji- og spiseforretning der huslause fiskarar og andre tilreisande kunne ta inn for å få seg mat og overnatting. Dette ser ein av at det fanst ein spisevert i byen. I Lillestrøm kom den første overnattingsstaden i 1870-åra då skys stasjonen i Skedsmo vart plassert her. Både mat og drikke kunne reisande og andre skaffe seg på jernbanestasjonen der madam Thrane dreiv restaurant frå 1860-åra. Florø hadde eigen ølbryggjar, og ei skjenkebevilling blei gitt i 1866. I Lillestrøm kunne ein også få kjøpt noko sterkt å drikke, og det fortel ølskatten som kjøpmann Amund Hole betalte i 1860-åra. Han hadde ei ølstove ved forretninga si, og den skapte eit alkoholproblem for fleire arbeidarar i Lillestrøm.
Dei fleste kom sjøvegen til Florø
Av Tabell 5 går det fram at Florø hadde dampskipsekspeditør. Det fortel oss at vare- og passasjertrafikken med dampskip var i gang. Nordre Bergenhus Amt Dampskibe, i dag Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane, sette to dampskip i rute frå 2. des. 1858. Dampskipet Framnæs hadde stoppestad i Florø, og byen hadde dermed ein regulær passasjer- og godstrafikk. Ulike vareslag frå kjøp stadene Bergen og Ålesund og frå bygdene i distriktet kom til byen, og folk kunne no lettare komme seg til og frå. Den første tida vart ikkje rutedampskipa brukte så mykje som ein skulle vente. Dei gjekk ofte halvlasta, for folk brukte framleis jakter og andre båtar til fraktfart.
Florø var utan vegsamband med omverda, og all transport gjekk difor på sjøen. Først i 1945 fekk byen vegsamband med Førde.
Allereie i 1856 kom det postopneri på Florelandet, og då byen var etablert, vart posten frakta med dampskipa og med robåtar mellom byen og bygdene.
Frå 1861 hadde Florø ein særeigen telegraf, sildetelegrafen, med linja Florø – Batalden – Kinn. Linja vart oppretta for å sende beskjedar til fiskarane om kor silda var komen til lands. Allereie i 1864 vart det oppretta telegrafsamband med Ålesund og Bergen, og same året fekk byen fast telegrafstasjon med eigen telegrafist, Samuel Aas, som kom frå Drøbak. Kontakten med verda utanfor byen auka monaleg på denne måten.
Til Lillestrøm kom mange innflyttarar med jernbane og dampbåt
Jernbanen skapte ofte vekst der han kom, og vart ikkje berre brukt til varetransport, men passasjertrafikk var vanleg nokså tidleg. På denne måten blei det mykje lettare for folk å flytte på seg. Ei olkevandring tok til, og toget var ei av årsakene til at folketalet i tettstaden voks så raskt. Lillestrøm vart eit viktig trafikknutepunkt og ein av dei mest trafikkerte stasjonane langs både Eidsvollsbanen og Kongsvingerbanen.
Først i 1880 vart det bygd landeveg til Lillestrøm. Før den tid gjekk folk langs jernbanelinja når dei skulle ta seg fram i området, og det kunne skape problem for togtrafikken. Elles følgde folk gang- og krøterstigar, og om vinteren brukte dei isen og vegen som oppstod i snøen som følgje av tømmerslepa. Det kom krav i 1862 om å bygge veg frå Lillestrøm til Skedsmo kyrkje fordi det var tungvint å komme seg dit. Vegkravet vart samrøystes avvist av kommunestyret. Den første vegen gjekk tvers gjennom staden, og seinare vart dette dagens Storgata. Først i 1880-åra begynte gatereguleringa. Ein grunn til at veg- og gatesystemet kom seint, var mellom anna at Lillestrøm hadde jernbane.
Som til Florø kom folk sjøvegen til Lillestrøm. På Øyeren kom dampskipstrafikken i gang i 1849, og i 1860-åra var det tre dampskip her som i første rekkje slepte tømmer, men som også frakta varer og folk. Dermed vart nabobygdene knytte til Lillestrøm som verka som ein magnet på omlandet, for her var det arbeid å få i ein sterkt ekspanderande industri. Ein eigen passasjerbåt, D/S Strømmen, vart sett i rute i 1865, og i Lillestrøm låg dampskipskaia like ved jernbanestasjonen.
Telekommunikasjonen vart utbygd langs jernbanelinja. Lillestrøm telegrafstasjon vart oppretta på jernbanestasjonen i 1854 og hadde frå oppstarten eigen telegrafist.
Postvesen fekk ikkje Lillestrøm før i 1890 sjølv om Skedsmo kommune fleire gonger søkte om legge eit postkontor her. Fram til denne tid gjekk all postekspedering føre seg på jernbanestasjonen, og det var dei tilsette ved stasjonen som tok seg av dette. Posten blei utlevert i forhallen på stasjonen, og der var det stappfullt av folk når tenestemannen las opp namna på dei som fekk post.
Florø hadde mange handelsmenn
I Florø var det 12 handelsmenn då folketeljinga blei tatt opp ved årsskiftet 1865–1866. Det var behov for meir handel enn talet på folkemengda skulle tilseie fordi byen låg i skipsleia. Det var vanleg at handelen vart sentralisert til nærmaste tettstad, og folk frå bygdene måtte til Florø for å få tak i varer dei ikkje kunne eller ville produsere sjølv.
Når vårsildfisket var til ende, begynte fisket etter vårtorsk og sommarsild. Dette var eit fiske i langt mindre omfang enn vintersildfisket, og berre fiskarar frå Sunnfjord deltok. Likevel var dette til god hjelp for handelsmennene, og dei heldt dermed hovudet over vatnet til neste sildesesong eller fram til kortare sesongfiskeri andre tider på året. I tillegg dreiv mange fiskarbønder heimefiske store delar av året. Fisket etter laks var det viktigaste, men etterspørselen etter hummar var også stor. Handelsmennene var oppkjøparar, og dei sende fisken og hummaren vidare, særleg til Bergen for eksport.
I Lillestrøm var det lite lønnsamt å vere handelsmann
Tabell 4 viser at det var tre handelsmenn her i 1865, men berre ein av dei dreiv lønnsamt. Det var lite lønnsamt å drive handel i Lillestrøm fordi sagbruks eigarane sjølv dreiv handel med arbeidarane sine. Sagbrukseigarane løyste handelsbrev fordi dei periodevis ikkje greidde å skaffe så mykje kontantar at dei kunne lønne arbeidarane sine. I slike periodar fekk arbeidsfolket såkalla «anvisnings sedler» på varer dei hadde mest bruk for. Denne måten å drive handel på hindra vekst i handelsnæringa i Lillestrøm. Sagbrukseigarane gav i slutten av 1860-åra opp denne arbeidskrevjande ordninga og overlet «anvisningssedlene» til ein av handels mennene som førte ordninga vidare. På denne måten sikra kjøp mannen seg ein fast kundekrets. Då sagbruks eigarane slapp taket i handelsverksemda, tok handelsnæringa seg opp.
Bu- og leveforhold
I Florø var det 68 husstandar i 1865, og dei budde i 38 små trehus. Folketeljinga viser at plassen i husa var godt utnytta, og at folk budde trongt. Med den tette buforma følgde lett smitte og sjukdommar.
For sildefiskarane som kom til byen om vintrane, var buforholda elendige. Fiskarane fann seg først overnattings stader ute på øyane av svært ulikt slag, men når silda seig inn i fjordane, måtte dei finne seg plass å overnatte på Florelandet, mellom anna i byen. Nokre leigde seg inn der det fanst plass hos inn- byggarane, andre sov på lofta i sjøbuene, i uthus og under båtkvelv. Dei langvegs- farande hadde med seg losjibåtar som dei ankra opp på hamna, og desse hadde vanlegvis plass til 10–15 mann.
I 1862 vart det tilsett fiskerilege i Florø pga dei mange sjukdommane som vanlegvis oppstod blant den store mengda av fiskarar. Her spreidde smitten av ulike sjukdommar seg også til lokalbefolkninga. Fiskerilegen, Ude Høst, vart tilsett som distriktslege i Kinn i 1865.
Fram mot 1900 klaga legane i Kinn over at den generelle «sundhetstilstaden» var «overordentlig dårlig». Sild eller annan fisk og poteter høyrde med til dei fleste måltida, variasjonen i matvegen var liten og næringa var difor mangelfull. Dessutan var hygienen dårleg. Alt dette prega helsa til folk.
I Lillestrøm budde folk trongt fordi bustadbygginga gjekk i utakt med ut bygginga av industrien. Arbeidsfolk som kom flyttande, tok anten inn i brakkene, på husmannsplassane, i uthus og sidebygningar, ja, nær sagt utenkelege stader. I ei av dei fem arbeidarbrakkene som fanst her i 1865, budde det 96 personar fordelt på 16 leiligheiter. Kvar leiligheit hadde kjøkken, eit kombinert soverom og stove og ein entre på til saman omkring 25 kvadratmeter. Her budde det frå fire til ni personar. Arbeidarane måtte betale høge husleiger, og saman med lave lønner og høge prisar på mat og nødven- dige forbruksvarer, medverka det til at mange levde på eit eksistensminimum.
Husa var trekkfulle, mangla ordentleg grunnmur, var utan kloakkavlaup og drikkevatnet frå brunnane hadde periode- vis dårleg kvalitet. Saman med generelt dårleg kosthald, mangelfull hygiene og at folk budde trongt, påverka dette helse tilstanden. Distriktslege Henschien på- peikte at desse bu- og leveforholda førte til stor smittefare. Legen understreka at dei lave lønningane som ikkje strakk til anna enn eit minium, medverka også til å svekke helsetilstanden. Det må også nem- nast at legen gav den heimeverende kona medansvar for denne situasjonen fordi ho ikkje skaffa seg nok kunnskapar om mat- stell og hygiene.
Sagbruka kunne stå i ro opptil fem måna- der i året, frå desember til månadsskiftet april–mai. Sagbrukseigaren sette vanleg- vis folk til anna arbeid, men det kunne vere vanskeleg å sysselsette alle arbeidara- ne. Lønna for det dei gjorde no, var lavare enn elles, og dermed oppstod det fattigdom. Jernbanen derimot stod aldri stille, og dei statstilsette arbeidarane unn- gjekk arbeidsløyse. Dessutan hadde dei høgare lønner enn sagbruksarbeidarane. Noko anna som skapte eit fattigdoms problem, var at handelsmennene heldt for høge prisar. Arbeidarar såg seg difor nøydde til å dyrke poteter og andre land- bruksprodukt der det let seg gjere.
Begge stader blei det bygd skule
Folketeljinga viser at Florø hadde 40 ungar i skulepliktig alder i 1865. Landsskulelova frå 1860 kravde at det skulle byggast skulehus som erstatning for omgangsskulen, og i 1866 stod ei ny bygning ferdig. Før den tid vart det drive undervisning i elendige lokale, blant anna i eit lite loftsrom ein eller annan stad i byen. Dei første åra hadde byen ein lærar, bergensaren Fredrik Faye, men på grunn av svært lav lønn, slutta han og begynte som bakar i staden. Ein annan lærar var ei innflytta lærarinne frå Skien som var privatlærar for dei fire ungane til presten.
Lillestrøm hadde 81 elevar, og alle desse gjekk på den såkalla bruksskulen. Skulelova tillet å opprette skular ved bedrifter som hadde over 30 arbeidarar, og i 1863 leigde sagbruka lokale i eit privathus fram til bruksskulebygninga stod ferdig i 1876. Sjølv om lova kravde det, vart det ikkje bygd eigen skule for elevane som ikkje hadde sagbruksfedrar. Ordninga var slik at alle elevane i Lillestrøm gjekk på bruksskulen til den første offentlege skulebygninga, Kirkegatens skole, stod ferdig i 1887. Skedsmo kommune dekka ein del av utgiftene til bruksskulen fram til denne tid.
Her kan 15-åringane gjerne føyast til, for dette var alderen for å bli konfirmant. Etter at ein var konfirmert, kunne ein søkje seg fast arbeid, og det sette eit skilje mellom barndommen og vaksenlivet. I Lillestrøm var det ti 15-åringar, i Florø fire.
Bruksskulen i Lillestrøm hadde 18 vekers skuleplikt, men det vart undervist opptil 16 veker meir. Skuleåret varte dermed omkring åtte månader. Det var stort fråver ved skulen. Ein hovudgrunn var mykje sjukdom som følgje av at smitte spreidde seg raskt i dei trangbudde husa og av den generelt mangelfulle og lite næringsrike kosten. I tillegg måtte mange barn vere heime og gjere arbeid for foreldra, eller dei måtte jobbe på sagbruka for at familien ikkje skulle svelte.
Bruksskulen var det første forsamlingslokalet i Lillestrøm, og den blei brukt til danselokale kvar laurdag og til forskjellige samankomstar når det var behov for det.
Verken Florø eller Lillestrøm hadde kyrkje
Lillestrømlingane klaga tidleg over manglande veg til kyrkja, og den lange vegen til Skedsmo kyrkje skapte problem særleg ved gravferder. Ei løysing kom ikkje før Lillestrøm bedehus stod ferdig i 1876, og der vart alle kyrkjelege handlingar utførde. Då hadde staden over 1300 innbyggarar. Soknepresten i Kinn prestegjeld budde på prestegarden på Florelandet, men hovudkyrkja låg på Kinn. Byen fekk kyrkje i 1882, og no sparde befolkninga seg lange kyrkjereiser.
Sosiale forskjellar fanst begge stader
Ut frå normene i denne tida kan det vere vanskeleg å avgjere kvar folk høyrde heime sosialt. I Florø finn vi i 1865 ei lagdeling med utgangspunkt i dei tradisjonelle kategoriane Den bedre stand, Mellomstanden og Den ringere stand. Soknepresten, legen og sakføraren til høyrde den øvste samfunnsgruppa. Mellomtrinnet var ei stor gruppe, og den omfatta dei offentlege tenestemennene, handverkarane, alle som dreiv med handel, kontoristen og dampskips ekspeditøren. I den lavaste sosialgruppa finn vi tenarane, arbeidarane og plassmennene.
I Lillestrøm var den sosiale strukturen annleis. Her fanst det inga overklasse, ei lita mellomklasse og ei stor underklasse. I mellomklassa finn vi stasjonsmeisteren, dei to bruksfullmektigane, gardbrukarane, handelsmennene, lærarane og dei faglærte jernbanearbeidarane. Den siste gruppa hadde omtrent same årslønn som stasjonsmeisteren, og innbyggarane såg på dei som ei overklasse. Den største sosialgruppa var Den ringere stand. Her finn vi sagbruksarbeidarane, dei ufaglærte jernbanearbeidarane, plassmennene og tenarane.
Innanfor gruppene kunne det vere store skilnader, f. eks. blant handels mennene. Dei største handelsmennene i Florø hadde nok ei kjensle av å høyre til overklassa. Andre handelsmenn dreiv så smått at det var så vidt dei greidde å drive handelen mellom sesongfiskeria, og nokre måtte gje opp å drive handel.
Handelsbetjentane og butikk jom fruene blir også plasserte i mellomklassa sjølv om dei hadde så lav lønn at dei eigentleg tilhøyrde klassa under. Det var prestisje og «handelsbetjentsstolthet» som følgde med stillinga som plasserte dei her. Store skilnader var det også i handverkargruppa: frå handverksbedrifter som dreiv med fleire sveinar til den fattige lappeskomakaren.
Berre ein av innbyggarane i Lillestrøm fekk fattigstønad i 1865. I Florø var det ingen. Fattigdomsproblemet kom då stadene hadde etablert seg.
Politisk styre og kommunal administrasjon
Fram til 1865 vart Florø styrt og administrert av Kinn kommune. Til dagleg var det den kongeleg utnemnde magistraten som frå 1860 tok hand om dei kommunale sakene som hadde med Florø å gjere. Magistraten var eigentleg eit råd som var samansett av borgarmeister og rådmenn, men lensmann Olaus Lind innehadde alle funksjonane som seinare vart fordelte mellom rådmenn, lensmann og byfogd (dommar). I mai 1865 kalla magistraten inn til det første kommunale møtet i byen. Der møtte mellom anna sokneprest Stephansen og distriktslege Høst. Distriktslegen vart vald til den første ordføraren i byen og soknepresten til varaordførar. Den nye bykommunen hadde eit budsjett på 1600 kroner det første året. Tollbetjent Fischer vart vald til kommunekasserar og bokhaldar, og dei første åra hadde han inga lønn for å vere den einaste tilsette i den kommunale administrasjonen.
Lillestrøm var ikkje representert i Skedsmo kommunestyre i 1860-åra. Der var det bøndene i Skedsmobygda som dominerte politisk og administrativt, og dei hadde lita interesse av å investere i den nye tettstaden. Skedsmo kommunestyre vedtok at dei kommunale avgiftene skulle haldast så lave som muleg, særleg dei som hadde oppstått pga tettbusetnaden i Lillestrøm. Kommunebudsjettet i Skedsmo var i 1864 på 2500 kroner. Kommunen hadde ti ganger så mange innbyggarar som Florø, men eit budsjett som berre var 900 kroner høgare enn Florø-budsjettet.
I 1870-åra skjedde det ei endring. Folk frå industristadene Lillestrøm og Strømmen tok stadig meir over den politiske og administrative leiinga i kommunen. Det oppstod eit
motsetningsforhold mellom tettstadene og bondebygda Skedsmo, og kommunale funksjonar vart etter kvart «flyttet hen til det nye livlige sted Lillestrøm».
Oppsummering
Begge byane sine røter finn vi i 1850- og 1860-åra, men sidan Florø fekk status som by, var grunnlaget for dei to stadene ulikt. I 1865 hadde byen nokre grunnleggande element som viste at staden var ein by: bygrense, handelsrettar, politisk styre, bygningslov, fattig- og skulekommisjon. I åra like etter kom fleire. Lillestrøm som ikkje fekk desse rettane, men som hadde dei saman med Skedsmo, utvikla seg difor meir eller mindre tilfeldig dei første åra. Der det fanst ei bedrift, hopa det seg vanlegvis opp ei hussamling eller tett busetnad. Slike hussamlingar var på ingen måte fullverdige bysamfunn, og heller ikkje blei dei sett på som bysamfunn i emning. Lillestrøm var difor berre ein kommunikasjons- og industritettstad som vart oppfatta som ein sentralstad av folket i bygdene omkring.
Føresetnadene for å etablere ein by var eigentleg betre i Lillestrøm enn i Florø. Her var ressurstilgangen til industrien svært god og sterkt aukande, og store bedrifter oppstod. I Florø var ressursane også store i 1860-åra, men her vart det ikkje tilrettelagt for å behandle sild og annan fisk på industriell vis. Dermed fekk ikkje byen ei eller fleire større bedrifter som kunne gitt betre økonomisk grunnlag for å bygge byen. Dessutan hadde Lillestrøm jernbanen som frakta mykje større varemengder enn dampbåtane og jaktene gjorde til og frå Florø. Tilstrøyminga av folk var mykje større til Lillestrøm enn til Florø fordi det fanst industriarbeid her. I Lillestrøm investerte kapitalsterke borgarar, men det skjedde ikkje i Florø, og kapital til raskt å etablere ein livskraftig by fanst ikkje. Det viste seg fleire stader i landet at der fisk var det viktigaste eksportproduktet, blei verknadene på byutviklinga svakare enn på stader med trelastproduksjon. Verdiskapinga var derfor større i Lillestrøm enn i Florø.
Borgarane investerte i industri og arbeidarbustader i Lillestrøm, men svært lite i utbygging av infrastrukturen. Dei stakk profitten i eiga lomme eller investerte overskotet i Kristiania der dei budde. I tillegg var Skedsmo kommune ein bremse for utviklinga i Lillestrøm fordi dei politiske myndigheitene heller ikkje ville investere i infrastruktur her. Dermed mangla staden grunnleggande element for å bygge ein byliknande tettstad. Florø derimot fekk eige styre som tok hand om byutviklinga.
Det var vanskeleg å grunnlegge ein by i Lillestrøm fordi staden låg for nær Kristiania, og fordi kommunikasjonane med hovudstaden var så gode. Florø si plassering i avstand frå Bergen var heller ikkje så stor, men der var kommunikasjonane heilt andre og hadde mykje lavare fraktekapasitet enn jernbanen mellom Lillestrøm og Kristiania.
Handel var eit teikn på bypreg, og denne næringa var eit viktig eksistensgrunnlag for Florø. I Lillestrøm var det sagbrukseigarane som stod for handelen, og det hindra handelsnæringa i å utvikle seg. At Lillestrøm ikkje var ein by, ser vi også av at grunnleggande næringar innan handverk, sørvis og immaterielt arbeid berre fanst i liten målestokk samanlikna med Florø.
Sosialt var det også ulikskap mellom tettstadene. Den største sosialgruppa i Lillestrøm var arbeidarklassa mens mellom klassa dominerte i Florø. Dette kan fortelje oss at lillestrømlingane gjennomsnittleg hadde det dårlegare økonomisk enn florøværingane.
Ein interessant likskap er at begge stader var avhengige av sjøtransport av både varer og passasjerar. Etablering av og utvikling i dei ulike næringane gjorde begge stader avhengige av dampbåtane, og ikkje minst vart folkeflyttinga mykje lettare med dampbåt enn båtar med segl og årar.
Mangel på veg er ein annan likskap. Jernbanen og dampskipa var ein grunn til at vegbygginga var nedprioritert i Lillestrøm. På kysten hadde sjøen i all tid vore den viktigaste samferdselsåra, og difor kom ikkje vegspørsmåla opp i Florø før behovet var nærliggande. Det var også topografisk likskap mellom stadene: Det flate og så å seie ubygde landskapet – der det passa godt å bygge tettstader.
Munnleg kjelde
Konservator Kristian Jansen ved Kyst museet i Florø
Kjelder og litteratur på internett
- Folketeljinga for Kinn Herred 1865.
- Folketeljinga for Skedsmo Herred 1865.
- Korleis byen vart grunnlagt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_
- sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/1651948.
- NRK Sogn og Fjordane fylkesleksikon. http://lokalhistorie.skedsmo.kommune.no/
- Oversikt over Skedsmos historie.
Litteratur
- Hals, Harald 1978: Lillestrøms historie. Bind I. Lillestrøm.
- Helland, Amund 1901: Norges land og folk. Topografisk-statistisk beskrivelse over Nordre Bergenhus Amt I og II. Kristiania..
- Helle, Knut m. fl. 2006: Norsk byhistorie. Urbanisering gjennom 1300 år.
- Oslo. Hole, E. M. 1935: Florø gjennom 75 år: En utsikt over byens historie 1860–1935. Florø.
- Haavelmo, Halvor 1929: Skedsmo. Bygdens histo- rie. I og III.
- Oslo. Johansen, K. E. 1982: Fiskarsoga for Sogn og Fjordane 1860–1960.
- Oslo. Moen, Anders J. 2006 : Folk i Florø, hvem var de og hvor kom de fra?
- I Flora-minne. Flora historielag. Årsskrift 2006, s. 6–95.
- Thingnæs, Magnus 1960: • Norges vestligste by 100 år. Florø.